Mörkret faller under vintern och många av oss känner längtan efter ljus. Både hippocampus och amygdala i hjärnan reagerar på ljus, dit en del av ögats alla ljusreceptorer kopplas med nervtrådar.

Den uppnådda ljusnivån kan påverka serotoninhalten. Serotonin är en viktig signalsubstans som påverkar vårt välbefinnande. Här kan ljusets närvaro/frånvaro influera vår mentala hälsa.

Klart står att förändrade ljusförhållanden påverkar oss. Ljuset styr vår dygnsrytm så att vi blir pigga på dagen och trötta på kvällen. Här kan man fylla på med D-vitaminrik mat på vintern, till exempel fet fisk, ägg och berikade mejeriprodukter för att jämna ut årstidernas balans.

Ett annat bra tips är att fortsätta vara utomhus och att motionera. Under vintern behöver vi tänka extra på att få frisk luft och se dagsljus eftersom det inte sker lika automatiskt som under sommaren.

Att ta promenader ger ljus, motion och en omväxling av intryck som vår hjärna behöver och tycker om. Koncentrationsförmågan ökar och du vaknar till.

Se där – några enkla, strålande råd så här mitt i mörkret!

••• Vill du veta mer om Hjärnberikads koncept kring 10 Goda Vanor? Läs här!

••• Har du frågor om Hjärnberikads olika tjänster? Maila: info@hjarnberikad.se

0