I veckans nummer av Kungsbacka-Posten finns ett fint reportage om Hjärnberikad och vår spännande resa som företag. Artikeln belyser Tio Goda Vanor, vikten av att träna sin hjärna och nyttiga strategier när det gäller skärmtid och stress.

Ulrika Ahlqvist ger bland annat detta svar på frågan om hur man kan vårda och vässa sin egen hjärna:

– Vi har gjort en lista på tio punkter som är bra träning för hjärnan. Ska jag nämna något så är det fysisk träning, det ger bra återhämtning och att äta riktigt, bra och näringsriktig mat. Sedan är det viktigt att stärka de positiva tankarna. Jag förstår hur det kan låta, men det jag menar är att vi mår bra av att träna närvaro, att vara i nuet. Det har visat sig bra för att stärka vissa av hjärnans funktioner, vår förmåga till planering, impulskontroll och strukturering. Så att meditera, att vara i nuet, är jättebra träning för hjärnan.

• Om Hjärnberikad AB: Företaget har i tio års tid arbetat med att omsätta modern hjärnforskning till berikande praktik bland skolor och företag över hela landet.

• Om 10 Goda Vanor: Ett koncept som Hjärnberikad tillsammans med Sveriges neuroelit har utvecklat baserat på hjärnforskning och människans behov av välbefinnande.

• Om boken ”Låt Din Hjärna Blomma”: Tips och råd hur hjärnan bäst vårdas och vässas, skriven av Linda Bellvik och Ulrika Ahlqvist. Vill du köpa boken? Maila oss på: info@hjarnberikad.se

• Om hjärnhälsa: Hjärnhälsa är enkelt när du vet hur du ska göra. Mår du bra i din arbetsmiljö så dämpar du stress, lär dig nya saker och får en mer positiv syn på livet. Trygghet ger framgång.

• Om hjärnan: Hjärnan har runt 100 miljarder nervceller som formar tankar, känslor och minnen och är fortsatt formbar – vilket öppnar nya och spännande dörrar. Då det bildas nya hjärnceller så länge vi lever behövs träning för att medvetet styra hjärnan rätt och för att nå bästa möjliga hjärnhälsa.