I boken ”Låt din hjärna blomma” går Hjärnberikad AB igenom ”10 goda vanor” som stöttar en vässad vardag. Med stöd i aktuell hjärnforskning går boken pedagogiskt igenom grundpelarna mat, fysisk träning, positiva tankar, lära nya saker, repetition, omväxling, ta egna beslut, vänner, sömn och stress. 

Just stress är ett problem som allt fler känner av i sin vardag. Dessvärre går det inte att stryka stress från schemat, men det går att bygga upp en motståndskraft. Det handlar om att hantera stress på rätt sätt och inse att det finns flera olika sorter. När du får kontroll över vilken typ av stress du upplever faller bitarna på plats. 

Det finns tre olika typer av stress. Det är viktigt att kunna skilja dem åt. Känslan i kroppen kan vara densamma men utfallen är olika. Det handlar om att lära känna sin hjärnkemi och förstå sig själv bättre i stressade situationer. Saker som annars uppfattas övermäktiga och skadliga känns då ofarliga och rent av värdefulla. När du vet vad det handlar om kan du ta befälet och axla känslorna utan oro.

Ibland kan du känna dig negativt stressad fast du inte är det. Förklaringen finns i hjärnan. Vid stresspåslag reagerar amygdala blixtsnabbt, frontalloben är inte inkopplad förrän senare, och du kan få svettningar, hjärtklappning och känna obehag. När du blir uppmärksam på vilka avtryckare din kropp har för olika stressituationer har du kommit en bra bit på rätt väg. Det gäller att lära känna sin egen hjärna!

3 sorters stress

• Negativ

Den farliga stressen kan komma från exempelvis ekonomiska bekymmer, sjukdom eller arbetslöshet. Oron ger ett påslag av fett och socker i blodet för att du ska agera och fly från hoten. Men istället händer ingenting och hjärnan skickar ut nya påslag som skapar inflammationer i hjärnan och slår ut delar av den. Negativ stress är mycket skadligt för hjärnan och kan påverka dig hela vägen ner i generna.

• Positiv

En stress du kan uppleva när du utmanar dig själv. Som att prata inför publik eller minuterna innan en tenta, det känns jobbigt i kroppen och kan leda till hjärtklappning och obehag. Men det hjälper dig att vara glasklar, fokuserad och koncentrerad och du ökar din prestationsförmåga. En anspänning för att lyckas och utvecklas. Det gäller att se bakgrunden till känslorna och lägga ihop ett plus ett.

• Jäkt

Det är inte farligt att ha bråttom till bussen! Det är samma kemi i hjärnan som vid andra stresspåslag, men det är inget hot och helt naturligt. När du väl sorterat denna stress lugnar sig kroppen och du kan fördela symptomen i rätt fack. Då övergår det till en avdramatiserad och normal känsla.

Man ska även jobba med att fylla på med signalsubstansen oxytocin som minskar oro och stress. Det ger en känsla av lugn och harmoni. Oxytocin utsöndras vid snäll beröring, värme och närhet. Men även positiva minnen och dagdrömmeri ökar oxytocinhalten. Så ge och ta så många kramar du kan under en dag, det sänker din stresskänsla och tränar upp din motståndskraft!